5 variante naturale cu care am înlocuit zahărul alb

Îmi plac deserturile și recunosc că dulcele este my guilty pleasure când vine vorba de acea zi pe săptămâna în care mă răsfăț. Au fost îndeajuns câteva studii pe care le-am citit legate de dependența de zahăr și cât de nociv este acesta pentru sănătate, încât am cautat alternative sănătoase și naturale pentru a-l înlocui cu brio.

Zahărul alb rafinat este inamicul nr. 1 în lupta anti-îmbătrânire!

Unul dintre studiile legate de consumul excesiv de zahăr spunea cum că acesta contribuie negativ la procesul de îmbătrânire al pielii și a organismului prin apariția unor molecule extrem de nocive în organismul uman, cunoscute sub denumirea de produse de glicolizare avansată (advanced glycation end-products).

Alternativele naturale pentru zahărul rafinat sunt:

1) Fructele

Sunt cele mai naturale și la îndemână ingrediente dulci, pe care este indicat să le consumăm doar pe stomacul gol tocmai pentru a beneficia de minunatele lor vitamine dar și pentru a evita procesul de fermentare și acumularea de kilograme. Fructele sunt și o extraordinară sursă de antioxidanti și fibre.

Doar dacă sunteți într-o primă fază a unui regim controlat de slăbit atunci este indicat să reduceți consumul de fructe pentru a vă stabiliza nivelul de zahăr din sânge, alegând fructele de pădure, merele, citricele.

Cinci variante sănătoase cu care am înlocuit zahărul alb / Lili Sandu
Photo by James Ross/Getty Images

2) Curmalele

Aceste fructe uscate sunt o variantă excelentă cu care am înlocuit zahărul alb rafinat. Pe lângă faptul că au un indice glicemic scăzut, ceea ce înseamnă o absorbție mai lenă, acestea conțin vitamine, fibre și minerale.

Mod de preparare a pastei de curmale: se pun curmalele în apă la temperatura camerei și se lasă până se hidratează. Într-un blender se amestecă curmalele înmuiate  cu 1- 2 linguri din apă în care au stat și se blendează până se obține o pastă ca un nectar.

Puteți folosi acest nectar în loc de zahar la prăjituri și deserturi care necesită coacere sau la îndulcirea cafelei, a ceaiului sau a smoothie-urilor.

Curmalele, o alternativă la zahărul alb // by Lili Sandu

3) Siropul de arțar

Procesul de obținere a siropului de arțar începe cu crestarea copacului pentru a lăsa să curgă seva. Seva de arțar este limpede, cu un conținut foarte mic de zahăr atunci când este proaspăt extrasă. Aceasta este apoi fiartă pentru a lăsa să se evapore apa și pentru obținerea siropului concentrat și implicit mai dulce.

Siropul de arțar este un îndulcitor natural sănătos având o concentrație mare de minerale (zinc, mangan, crom, seleniu) și mai puține calorii decât mierea.

Aveți grijă atunci când îl cumpărați – să fie un produs de calitate. Ar fi recomandat Bio tocmai pentru a ști exact sursa din care provine deoarece sunt pe piață destul de multe “imitații” ale acestui sirop care nu prezintă nicio proprietate din cele prezentate mai sus.

Un exemplu bun ar fi acesta.

5 variante cu care am înlocuit zahărul alb / Lili Sandu

4) Zahărul sau nectarul de cocos

Este un îndulcitor natural care se obține din seva florilor de cocotier și fiind mult mai puțin procesat comparativ cu zahărul alb rafinat.

Unul dintre avantajele folosirii zahărului de cocos este indicele glicemic redus (35), înlocuind cu success zahărul alb (cu un indice glicemic între 60-75) în bucătărie.

5) Mierea de albine naturală

Pe lângă nenumăratele proprietăți (antiinflamatorii, un puternic energizant natural, stimularea metabolismului etc), mierea conține vitamine și minerale, fiind o alternativă sănătoasă la consumul de zahăr.

Mierea are beneficii și pentru piele – eu îmi prepar uneori măști pentru față în care adaug câte o linguriță.

La fel ca și în cazul siropului de arțar, este important să alegeți un produs dintr-o sursă ecologică pentru a avea certitudinea unui produs de calitate.

5 variante sănătoase cu care am înlocuit zahărul alb / Lili Sandu

Conform studiilor, consumul de zahăr poate duce la diferite boli, printre acestea obezitate, diabet, probleme cardiace și chiar cancer.

Sfatul meu este să țineți cont că oricât de naturali sunt acești substituenți și oricâte proprietăți benefice ar avea, ei sunt totodată bogați în calorii și vă recomand să încercați să limitați consumul de dulce pe cât posibil.

În nutriție, și mai ales în ceea ce privește plăcerile noastre vinovate, moderația este cheia.


Pentru persoanele care suferă de diabet este necesar a se consulta cu un medic specialist în privința îndulcitorilor folosiți în dieta lor.

Important!

Evitați cu orice preț îndulcitorii sincetici precum zaharina, aspartamul, sucraloza, sorbitolul, siropul de porumb, deoarece sunt substanțe artificiale, ce pot dăuna organismului.